در حال بارگزاری
تازه وارد هستید؟
برای تکمیل عملیات خود ثبت نام کنید
برای عضویت در سایت خود را وارد نمایید تا رمز عبور برای شما ارسال شود.
فراموشی رمز عبور
تاریخچه نشر و انتشارات در ایران به دوران باستان بازمیگردد. به عنوان مثال، کتابهای سنگی ایرانی که به قدمت ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد بازمیگردند، اولین شواهد نشر در ایران هستند. در طول تاریخ ایران، نشر و چاپ کتابها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده است و همیشه در روند توسعه فرهنگی کشور تاثیر بسیاری داشته است.اما در ایران، نشر و چاپ کتاب به شکل حرفهای در دوران معاصر در اوایل قرن بیستم شروع شد. نخستین چاپگریهای دائمی ایران در دههی ۱۹۰۰ میلادی بازگشته به دکتر عباس زرکلین و جامی بودند. در آن زمان، چاپ کتابها به صورت سنتی و با استفاده از دستگاههایی مانند چاپگر برگبندی، چاپگر روتون و ... انجام میشد.در دههی ۱۹۵۰ میلادی با شیوع فرهنگ گرایی و مبارزه با نابرابری اجتماعی، فضای انتشارات در ایران نیز به شکل گستردهتری شکل گرفت و انتشارات از عرصهای محدود به عرصهای بزرگ و گسترده تبدیل شد. انتشارات دانشگاهی، انتشارات دولتی، انتشارات خصوصی و ... از جمله انواع ناشرانی هستند که از آن زمان تاکنون در ایران فعالیت میکنند
در سالهای اخیر، با گسترش تکنولوژی و ارتباطات، نشر و انتشارات در ایران نیز با تغییراتی همراه بوده است. انتشارات الکترونیکی، چاپ حجمی و دیجیتال، نشر کتابهای صوتی، نشر کتابهای تصویری، تبلیغات اینترنتی و ... از جمله روشهایی هستند که در دنیای نشر و انتشارات به کار میروند
تاریخ نشر و انتشارات در ایران به دوران باستان بازمیگردد و از دوره اسلامی نیز به عنوان یکی از اصلیترین مراکز تولید کتاب در جهان بوده است. در طول تاریخ ایران، انتشار کتابها و رسانههای چاپی همواره بخشی مهم و بزرگ از فرهنگ و هویت ملی بودهاند.ناشران ایرانی در دوران معاصر به دو دسته دولتی و خصوصی تقسیم میشوند. ناشران دولتی شامل انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان چاپ و انتشارات دانشگاهی، انتشارات ادارات دولتی و سازمانهای دولتی مختلف میباشند. ناشران خصوصی نیز شامل شرکتهای نشر و چاپ بزرگ مانند نشر چشمه، نشر نی، نشر ماهی، نشر سخن، نشر کتابهای نگاه و ... میباشند. همچنین، در سالهای اخیر با رشد ناشران الکترونیکی، شرکتهایی مانند نشر فیدیبو، نشر بوکران، نشر دیجیکالا و ... نیز به این لیست اضافه شدهاند.از جمله بهترین ناشران ایران میتوان به نشر چشمه، نشر نی، نشر ماهی، نشر سخن و نشر کتابهای نگاه اشاره کرد. این ناشران به دلیل ارائهی کتابهای با محتوای با کیفیت و به روز و همچنین داشتن بسترهای فنی برای تولید کتابهای الکترونیکی، در بین کاربران و مخاطبان نشر و انتشارات محبوبیت زیادی دارند. البته، باید توجه داشت که انتخاب بهترین ناشران بستگی به نیاز و سلیقهی خواننده و همچنین نیازهای آنها بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی از خوانندگان بیشتر به دنبال کتابهای ادبی و شعر هستند و برای آنها، ناشرانی مانند نشر قطره، نشر کتاب کودک، نشر کتابخانهی جامعهشناسی و ... مناسب خواهند بود. در مقابل، برخی دیگر از خوانندگان به دنبال کتابهای آموزشی، تخصصی و علمی هستند که برای آنها، ناشرانی مانند نشر دانشگاهی، نشر پیام نور، نشر فنآوریهای نوین، نشر دیدگاه و ... مناسب خواهند بود.همچنین، در انتخاب بهترین ناشران باید به نیازهای خود همچنین به عنوان مثال، نیاز به کتابهای الکترونیکی، صدور کتاب به خارج از کشور، محتوای مشابه با مناسبات دینی و مذهبی و غیره توجه داشته باشیم. به همین دلیل، لیست بهترین ناشران ممکن است برای هر فرد و نیاز خاصی متفاوت باشد
اما در این مطلب میخواهیم لیستی از پرکارترین ناشران ایران در طول سالهای اخیر را به شما معرفی کنیم. این ناشران بر اساس تولیدات و فروش کتابها، شهرت و تاثیرگذاری در بازار کتاب انتخاب شدهاند. البته باید توجه داشت که این لیست ممکن است ناقص و ناکامل باشد و میتواند با سلیقه و نیاز خوانندهها تفاوت داشته باشد. نشر چشمه نشر نیلوفر نشر قطره نشر مرکز نشر افق نشر پرتقال نشر نگاه معاصر نشر ماهی نشر سخن نشر مرکز نشر دانشگاهیهمچنین، باید گفت که بسیاری از ناشران کوچک و مستقل نیز کتابهای با کیفیت و با ارزشی را منتشر میکنند که ممکن است از نظر شناخته شدگی در بازار کتاب کمتر باشند. بنابراین، در انتخاب کتابها بهتر است همچنان به این ناشران نیز توجه کنیم.بسیاری از ناشران کوچک و مستقل نیز کتابهای با کیفیت و با ارزشی را منتشر میکنند که ممکن است از نظر شناخته شدگی در بازار کتاب کمتر باشند اما به دلیل کیفیت و محتوای خوب کتابهایی که منتشر میکنند، مورد استقبال خوانندگان قرار میگیرند.بعضی از ناشران کوچک معروف عبارتند از: نشر نی نشر سرآمد نشر پندار نشر مهرگان نشر نیل نشر ارغوان نشر مینوی کودک نشر شیرینآب نشر کتابنامه نشر شباهنگ
این ناشران با انتشار کتابهایی با محتوای متنوع، از جمله کتابهای ادبی، علمی، تاریخی، مذهبی و هنری، تلاش میکنند به نیازهای مختلف خوانندگان پاسخ دهند. علاوه بر این، بعضی از این ناشران به نشر کتابهای کودک و نوجوان نیز میپردازند و تلاش میکنند با ارائه کتابهایی مناسب برای این گروه سنی، ایجاد علاقه به خواندن و کتابخوانی در آنها را ترویج دهند.از آنجایی که این ناشران برخلاف برخی انتشارات بزرگتر، اغلب تنها به انتشار کتابهای خود متکی هستند، تلاش میکنند بهترین کیفیت را در تهیه و چاپ کتابهای خود داشته باشند. همچنین با اعتماد به محتوای کتابهای خود، این ناشران به معرفی و تبلیغ کتابهایشان و بازاریابی آنها پرداخته و از طریق شبکههای اجتماعی و برگزاری جشنوارههای کتاب، سعی در جذب خوانندگان بیشتر دارند.